Leerstoornis

Een leerstoornis kan zich voordoen op één of meerdere domeinen, bijvoorbeeld lezen, spelling of rekenen. Het leren gaat moeilijk en trager en dit valt meestal al op in de kleuterklas of het 1e leerjaar. De meest voorkomende leerstoornissen zijn dyslexie, dysorthografie, en dyscalculie.


Leesstoornis of dyslexie

  • Heeft uw kind moeite met de koppeling letter-klank? Verwart het bepaalde letters?
  • Blijft het spellend lezen en gaat het niet over naar zoemend en herkennend lezen?
  • Leest uw kind radend en maakt het veel leesfouten?
  • Leest uw kind te traag of te snel met veel fouten?
  • Heeft uw kind het gewenste AVI-niveau niet behaald?
  • Begrijpt uw kind wat het leest?
  • Is er weinig tot geen leesmotivatie?

Dan heeft uw kind misschien een leesachterstand, leesstoornis of dyslexie. Bij dyslexie gaat het lezen moeilijk en blijft een kind veel fouten maken in vergelijking met leeftijdsgenoten. De moeilijkheden blijven aanwezig ook al werd er extra op geoefend (bv. extra ondersteuning bij de zorgjuf).


Spellingsstoornis of dysorthografie

  • Gaat uw kind letters verwarren vb b/d, ui/eu,.. of maakt het volgordefouten?
  • Heeft uw kind moeite met het automatiseren van letters?
  • Is het toepassen van spellingsregels moeilijk?
  • Worden woorden met de ‘ei of ij’ en ‘au of ou’ moeilijk onthouden?
  • Maakt uw kind kopieerfouten?
  • Zie je meer spellingsfouten bij dubbeltaken?

Dan heeft uw kind misschien een spellingachterstand, spellingsstoornis of dysorthografie. Bij dysorthografie gaat het spellen moeilijk en blijft een kind veel fouten maken in vergelijking met leeftijdsgenoten. De moeilijkheden blijven aanwezig ook al werd er extra op geoefend (bv. extra ondersteuning bij de zorgjuf). Dysorthografie komt vaak voor in combinatie met dyslexie.


Rekenstoornis of dyscalculie

  • Heeft uw kind moeite met automatiseren van splitsingen en basiscombinaties tot 20?
  • Zijn de maal- en deeltafels moeilijk?
  • Kan uw kind moeilijk de rekenstapjes onthouden?
  • Draait uw kind de cijfers om bij grote getallen?
  • Heeft het moeite met breuken of kommagetallen?
  • Problemen met kloklezen en meten en metend rekenen?
  • Is het omzetten van rekentaal of vraagstukken naar bewerkingen een struikelblok?

Dan heeft uw kind misschien een rekenachterstand, rekenstoornis of dyscalculie. Bij dyscalculie gaat het rekenen moeilijk en blijft een kind veel fouten maken in vergelijking met leeftijdsgenoten. De moeilijkheden blijven aanwezig ook al werd er extra op geoefend (bv. extra ondersteuning bij de zorgjuf).


Wat doet de logopedist?

De logopedist onderzoekt uitgebreid de het lees, spellings- of rekenniveau van uw kind. Zij gaat na welke oefeningen en vaardigheden uw kind goed en minder goed kan.  Dit onderzoek duurt ongeveer een uur.

Indien na het onderzoek blijkt dat er bij uw kind sprake is van een stoornis, kan uw kind hiervoor een behandeling krijgen.